maandag 3 juni 2013

PRAKTIJK VAN JEUGDZORG 4

Onderstaand verhaal werd ons enige dagen geleden toegezonden door een
alleenstaande moeder die gewoonweg haar kind terug wil.  Ze schrijft: '… er gebeurde niets'… Typisch BJZ: een gezond kind uit huis plaatsen  en, ondanks de wettelijke taak 'hulp en ondersteuning bij de opvoeding' te geven doet men geheel NIETS!
 
Ook de normen van de eigen beroepsorganisatie, nu 'Jeugdzorg Nederland' geheten, waar volgens hun eigen 'Deltamethodiek gezinsvoogdij' de taak van de gezinsvoogd is: 'zet lijnen uit om de redenen tot UHP weg te nemen en te werken aan thuisplaatsing'… ook dat gebeurt geheel niet. 

Een blik op de 'Normbedragen jeugdzorg' (hfdst. 9 'Nico Mul's link') zegt genoeg over hoeveel 'omzet' men hierdoor gegenereerd.  En doet BJZ langere tijd niets, dan volgt een jaar extra beloning voor de OTS alleen al ca. 8000 €… mooie beloning voor NIETS doen (behalve een zogenaamd indicatiebesluit schrijven met 'moeder is pedagogisch onvaardig' / 'niet leerbaar' en 'hulp in de thuissituatie is niet mogelijk (enz. enz.)
 
Ik raad moeder ten sterkste aan: zoek zelf een echte pedagoog of psycholoog die u onderzoekt op uw pedagogische vaardigheden (en eventueel 'intellect', 'leerbaarheid' en 'borderline', om daar ook voor eens en voor altijd van af te zijn!) en doe een 'verzoek thuisplaatsing onder veiligheidswaarborgen van de Signs of Safety-methodiek' . Zie verder  blz. 20 van mijn 'Nico Mul's link' hier naast!
 
Wat is er tegen om VEILIG een kind weer thuis te plaatsen? Legt u dat eens uit BJZ of BJAA,  LdH, SGJ, WSG?!
Lees het verhaal en huiver: (let wel: MOEDER heeft het 'ouderlijk gezag'!)

Als ik de pleitnota van advocatenkantoor Wagenaar lees, lopen mij de rillingen over de rug. 
 
Mijn dochtertje is vorig jaar uit huis geplaatst, ik heb haar 7 weken bij me mogen hebben, waarvan 1 week in het Radboud Nijmegen en 1 week in diepe rouw gedompeld. 
 
Mijn dochter werd 13 juni 2012 geboren, precies een maand later 13 juli 2012 kwam mijn vader te overlijden. Op 2 augustus 2012 werd met veel bombarie mijn meisje uit huis geplaatst.

Ik zal niet in te juiste woning wonen, woning door hulp van bemoeizorg Barneveld gekregen (kamer in bedrijfspand), ook zou ik een borderline hebben volgens BJZ, ik was zorgmijdend volgens hen.

Ik ging naar al mijn ziekenhuisafspraken tijdens mijn zwangerschap, en ging naar het consultatiebureau. Ik kreeg een vorm van Icare aangeboden, die heb ik vriendelijk afgewezen, omdat ik niet voldoende begrip kreeg tijdens het overlijden van mijn vader.

Toen had  BJZ natuurlijk volgens hen geen zicht meer op alles, en besloten zij tot een UHP. Ik ben bij mijn moeder gaan wonen, de woonsituatie is stukken verbeterd, ook heb ik, omdat de rechter dat vroeg, een psychologisch onderzoek gedaan.

Conclusie:  ik heb geen borderline. En tot mijn verbazing zegt BJZ: "We hebben niks aan het PO gehad, want pedagogische vaardigheden komen daar niet in naar voren." Ik ben bij psychologen en maatschappelijk werk geweest. Ik hoefde niet in behandeling, want ze zagen daar geen reden toe.

Een jaar verder

 
Nu zijn we bijna een jaar verder, er gebeurt niets. BJZ gooit het nu alleen op de pedagogische vaardigheden, iedere moeder zal het beamen, dat op het moment dat je eerste kindje word geboren, er ook een moeder wordt geboren.

Als moederinstinct geleerd moet worden, waarom is het dan geen vak op school?
Ik krijg ook de kans niet om het te laten zien, dat ik voor mijn kind kan zorgen. Ze willen de UHP nu gaan verlengen.
Ik heb alles gedaan wat ze wilde, en toch krijg ik mijn dochtertje niet terug.

Als ik bepaalde dingen vraag aan de gezinsvoogd, word er met er gevoelloos mee om gegaan en gewerkt. Mijn vraag onlangs was, om op 13 juni mijn dochtertje de hele dag bij me te mogen hebben. Toen kwam het antwoord:  ik krijg 2 uurtjes met mijn dochtertje. Zij hebben de regie in handen, niet jij als moeder. Mochten er nog mensen die mij raad kunnen geven in het volgende proces, heel graag. Ik ben alleenstaande moeder, en vind deze strijd zó onterecht.  

Martina


Nico Mul


10 opmerkingen:

  1. Het is hoog tijd dat er een parlementaire enquete komt over de FEITEN en de wantoestanden in de huidige jeugdzorg en het huidige jeugdrecht (ahum).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pedagogische vaardigheden zijn heel aanvaardbaar op te poetsen via diverse opvoedcursussen of de online cursus http://kopopouders.nl/site

    Psychiatrische veronderstelde afwijkingen zijn te weerleggen met behulp van een opinie van een erkende psychiater.

    Alleenstaande ouders moeten kunnen aantonen over een goed & ruim netwerk te kunnen beschikken zodra zij de zorg over het kind weer zelf hebben.

    Daarnaast wil het regelen van pedagogische ondersteuning van Thuiszorg voor als je kindje weer thuis is, een rechter eveneens eerder over de streep trekken bij de beoordeling of de uithuisplaatsing opgeheven kan worden!

    Regel dit soort zaken vóór de zitting en het indienen van je verzoekschrift tot beëindiging van de UHP.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeer goed advies.

      Nog beter is misschien om ook de rechters bij zo'n verzoek te attenderen om een terugkeertraject op basis van de Signs of Safety-methodiek te vragen: veilige thuisplaatsing kan toch niemand wat op tegen hebben?

      Nico Mul


      Verwijderen
    2. Jawel, tegen:
      Veiligstellen van werkgelegenheid!

      Verwijderen
  3. Barneveld...tijdens het lezen van dit, voor mij godzijdank niet volledig herkenbare verhaal, ontschoot mij een van harte gemeend g.dve...mme. En een nog meer gemeende wens van STERKTE voor deze moeder!! Het lijkt mij werkelijk dat alleenstaande moeders wel erg door BJZ vervolgd worden. Maar ja, dat ligt eraan dat men groepen ouders zoekt die een makkelijke prooi voor hen lijken.

    Een Nederlandse Europeaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Martina, Je schrijft dat je je dochtertje bij je mag hebben. gebeurt dat bij jou thuis? Is er iemand van bJZ bij?

    //Nederlandse Europeaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, inderdaad, Barneveld, alles werkte met elkaar mee, zowel Bemoeizorg, Verloskundige, en Icare. Mijn vriend de vader mijn dochtertje heeft haar niet erkend, en heb besloten om alleenstaand moeder te worden. Ik ben toen opgevangen, door mijn allerbeste vriendin, totdat mijn familie te horen kreeg dat ik zwanger, ik had niet of nauwelijks contact met mijn famile(na de scheiding in 2006, van mijn ex-man(niet de vader van mijn dochter). Ik werd bij mijn vriendin door mijn moeder, en de zus van mijn moeder, erg naar weggehaald bij mijn vriendin, ze hadden een instanties, die zal er voor zorgen, dat ik woonruimte zal krijgen. Dat gebeurde in januarie 2012, in mei 2012 kreeg ik een woning aangeboden, een kamer in een bedrijfspand, tussen 6 mannen met een verleden, en er werd volop geblowd in dat pand, dat wist de Bemoeizorg ook, ik werd ertussen geplaatst als zwangere vrouw, maar moest wel, ik stond op knappen, en zo kreeg ik dan ook eindelijk mijn uitkering. Ik heb natuurlijk ook nog gevraagd of er niets beters was als dit, waarop ik het antwoord kreeg, wat had je dan, een paleisje verwacht. Achteraf gezien denk ik wel eens, is dit bewust gedaan, was ik zo een makkelijke prooi voor hun, mijn vader op zijn ziekbed, 2 x mijn dochtertje gezien,en hij kwam te overlijden een maand later, dus bij mij speelde er allerlei emoties, daar is handig gebruik van gemaakt. Nee voor mij is de terugkeer naar barneveld een ware hel geworden, bemoeienissen van mijn familie, want o wat ze zich zorgen, en nu waar zijn ze nu. Ik ga de adviezen op deze site zeker opvolgen, en zal zorgen dat ik met de volgende rechtzaak mijn woordje klaar zal hebben.word vervolgd dus.

      Verwijderen
  5. Martina,

    Mij lijkt dat je alles wat in je vermogen ligt om te doen doet! En men zal nooit tegen je kindje kunnen zeggen dat je niet gevochten hebt in deze voor jou zo moeilijke tijd! Meer kan je niet doen.

    Persoonlijk denk ik dat de jeugdzorg-bom op barsten staat. Voor mijn gevoel gaat o.a. de situatie in A'dam, waar bij alle ouders 2 weken na de geboorte jeugdzorg op de stoep staat, deze 'bom' laten exploderen. Met die bezoeken wil jeugdzorg werkelijk het onderste uit de kan wat betreft de jacht op kinderen en zal zij gigantisch het lid op de neus krijgen...

    /Een Nederlandse Europeaan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het klinkt alsof Martina nog nooit wat op haar geweten heeft, en een normale gezonde Hollander is. Echter, ze is wel actief op bol.com en markplaats om spullen te verkopen die ze niet heeft. Even googlelen op haar naam, en je vindt de aangiften die gedaan zijn tegen haar. Ook mij heeft ze opgelicht.Na herhaaldelijk vragen om het geldbedrag terug te betalen (dat geld heb ik nog steeds niet terug), kreeg ik een mail van 'haar moeder' die zij dat ze een ernstig ongeluk gehad had. Maar op facebook bleef zij gewoon even actief. Nu vraag ik me af, of iemand die en de boel oplicht, en een zulke leugenverhalen ophangt, wel zo normaal is als dat ze zelf zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer, weer zulke mensen, met zulke reacties, ik ga mij ook hier niet verweren, heeft ook niets met een uithuisplaatsing te maken. Ieder mens kan dat overkomen, want ja bij BJZ is het een complete kinderhandel. Niks vergeleken wat hier boven staat vermeld, ik weet wie ik ben en wat ik heb gedaan, jammer dat anoniempje hier boven zonodig met leugens moet reageren. Ik weet niet wat diegene van me wil, maar laat me lekker met rust.!! Verder gaat het allemaal erg goed, en blijf ik knokken om me prinsesje thuis te krijgen. Ik heb nu een leuk groot appartement, een nieuwe baan, leuke mensen om me heen, die me oprecht steunen, en weten wie ik ben. Het recht zal zege vieren, daar blijf ik zeker in geloven, no matter what!!

    BeantwoordenVerwijderen